Om läderklädslar i bilar
Läderklädslar i bilar har funnits lika länge som bilen själv, dvs i mer än hundra år. De första bilsätena kopierades rakt av från de hästdragna vagnar som bilarna kom att ersätta. Till att börja med var det vegetabiliskt naturligt färgat läder utan ytbehandling. Bilstolarnas läder behandlades med fett och oljor för att bli vattentåliga, på samma sätt som man gjorde med sadlar.
Klassisk läderklädsel i en gammal veteranbil
Ganska snart började man använda pigmenterat, täckfärgat läder, dvs färg och finish ligger ovanpå lädret yta och skyddar lädret mot smuts och väta. Denna typ av läderklädslar i bilar användes fram till 80-talet, och känns igen genom att det är brunt på lädrets baksida och betydligt kraftigare och styvare än vad billäder är idag.
Moderna läderklädslar
Från 80-talet och framåt har det blivit vanligt med kromgarvat läder, och denna typ av läder har i princip ersatt det vegetabiliskt garvade lädret på bilklädslar. En del bilmärken, exempelvis VW och Audi, använder istället syntetiskt garvat läder. Lädret är ofta spaltat vilket gör det mindre tjockt och mjukare.
Bilindustrin är noggranna i sina tester av läderkvalitet, vilket leder till att lädret i bilklädslar oftast har en jämn och hög kvalitet, och dessa tester leder även till en viss likformning i utförandet av billädret. De flesta bilklädslar är tillverkade i enfärgat, pigmenterat/täckfärgat läder. Läderkänslan får ofta ge vika åt tålighet och slitstyrka.
Den vanligaste läderfärgen på bilklädslar är svart, tätt följt av grått och ljusa krämfärgade nyanser. Dock är det inte helt ovanligt med rött, brunt, blått, mfl. Varje bilmärke har sina egna nyanser, många är dock väldigt snarlika varandra.
Det är inte ovanligt med en röd läderklädsel i en Ferrari
När en bil med läderklädsel har rullat mer än 5000 mil är det ganska vanligt att det börjar uppkomma slitage på lädret. Eftersom det (oftast) är täckfärgat läder, dvs färg & finish ligger ovanpå lädrets yta, så kan färgen slitas bort på utsatta ställen och lädret under lyser igenom. Vanliga ställen där detta uppkommer är på instegssidan på förar- och passagerarstolen. Speciellt ”puckeln” på ryggstödet får mycket slitageskador eftersom detta ställe slits varje gång man kliver in och ut ur bilen. Även en läderratt får med tiden mycket slitskador.
Det är vanligt att läderklädslar i bilar som rullat närmare 10 000 mil ser ut så här
Dessa skador är relativt enkelt att åtgärda med våra infärgningskit för bilklädslar. Vi har dessa i lager för ett stort antal bilmärken, och de vi inte har kan vi oftast blanda till åt er.
En bilinredning är nuförtiden sällan helt tillverkad i läder, undantaget lyxigare bilmärken som Rolls Royce, Ferrari, Porsche, mfl.
Hur man går tillväga när man färgar läder kan ni läsa mer om i våra guider för detta ändamål. Klicka här för att komma dit.
Bilklädslar klädda i konstläder
Konstläder, vinyl och alcantara (som är en möbeltextil som även kallas ”fuskmocka”) är material som helt eller delvis ersätter läder i bilinredningar. Flertalet av dessa material är så snarlika läder och mocka att det är svårt att se skillnad på läderimitation och äkta läder, och många bilägare är inte ens medvetna om att de inte har äkta läder i sin bil. Även modeller av mer exklusiva bilmärken har numera detaljer i konstläder och vinyl. Vanligt är att baksidan av förarsäten och nederkanten på förarstolarna och baksätet är tillverkade i konstläder/vinyl, medan sittdynorna och framsidan av ryggstöden har äkta läder.
Vi har satt ihop infärgningskit för vinyl och konstläder som innehåller det man behöver för att göra en hållfast och slitstark infärgning av vinyl. Vinyl & läderfärgerna kommer från amerikanska Viper Products och fungerar utmärkt på bilklädslar tillverkade i läder, konstläder, båtinredningar, mm.